Despre insulele New York-ului și altele

Turiștii s-au obișnuit să vadă Manhattanul ca pe o junglă de piatră, fiind acoperit complet de zgârie-nori și oameni care se grăbesc mai repede ca timpul. Însă, dacă încerci să te acomodezi cu rutina localnicilor, începi să vezi New York-ul altfel. Turiștii nu știu practic nimic despre oazele care se ascund printre clădirele Mahattanului, locuri unde își găsește refugiu marea parte a planctonului New Yorkez.

La ora mesei, mulți își iau caserolele și merg la astfel de terase mici (în poză Greenacre Park) amenajate fie în curtea internă a unor zgârie-nori, fie undeva printre clădirele imense ale cartierului (Paley Park, Ford Foundation Atrium, Winter Garden Atrium etc). Aceste locuri sunt neglijate de fluxul turiștilor care vânează, de regulă, atracțiile turistice de top care se găsesc în fiecare ghid turistic.

Vedere spre Jersey City din Manhattan, de pe malul râului Hudson. Râul Hudson nu separă doar orașul New York de Jersey City, dar și 2 state, New Jersey și New York.

Pe 12th Avenue (ultima stradă din partea de vest a Manhattan-ului, pe malul râului Hudson) găsești un mic muzeu aeronautic/maritim.

Nava portavion Intrepid are o istorie aparte, despre care vă voi povesti într-un articol separat.

12th Avenue, ultima „stradă” din partea de vest a Manhattan-ului.

Denumirea străzilor în New York (Manhattan) este un subiect ce merită o atenție deosebită. Cred că majoritatea știu deja că străzile de la Est la Vest se numesc Streets, având ca denumire pur și simplu un numar de ordine: 1st Street, 2nd Street, 3, 4 etc, iar străzile care merg de la Sud spre Nord se numesc Avenue, la fel fiind pur și simplu numerotate: 1st Ave, 2nd Ave etc. Strada 5th Ave separă Manhattan-ul în două: partea de Est și Vest. Astfel, dacă cineva vede o adresă de genul 89 E 42nd St, știe deodată – cladirea cu numărul 89 se află la est (E) de 5th Ave pe a 42 stradă. Datorită acestui sistem de numerotare/denumire a străzilor este foarte simplu și rapid să te orientezi în oraș fără a avea vreo hartă sau GPS.

Totuși, există zone unde străzile au denumiri proprii (ex. Hudson Street, Liberty street etc) acest lucru fiind răspândit doar în partea de sud a Manhattan-ului.

Prima insulă vizitată este Roosevelt Island, situată pe râul East River, care separă Manhattan-ul de Brooklyn și Queens. Din Manhattan, pe insulă se poate ajunge doar cu metroul sau telefericul, iar stația are același nume.

Vedere spre Manhattan de pe Roosevelt Island:

Insula este ca un mic oraș în oraș. Își are administrația sa, are departamentul său de poliție, serviciile sale etc.

Podul Ed Koch Queensboro Bridge este un pod rutier care trece peste insula Roosevelt și face legătura între Manhattan și Queens (un cartier al orașului New York City din Long Island).

Marea parte a New York City este compusă din 3 insule de bază: Manhattan, Long Island, Staten Island, având și un cartier în partea continentală a statului – Bronx.

Vedere spre Manhattan de pe Roosevelt Island:

Pentru că este o insulă foarte mică (doar 3.2 km lungime), aici este interzis traficul rutier. Acest lucru este compensat cu o linie de autobus – Red Bus care este gratuit.

Un alt lucru bine de știut despre New York este ferry-ul (feribotul) care face legătura dintre Staten Island și Manhattan, două cartiere și în același timp insule ale orașului. Acest feribot este gratuit (free of charge) și traversează canalul unde e situată Statuia Libertății și Elis Island (despre acestea două vom vorbi într-un articol aparte).

Terminalul maritim al feribotului se află în Battery Park (partea de sud a Manhattan-ului). De acolo, o dată în 15 minute în orele de vârf și 30 minute în restul timpului, pleacă/vine câte un feribot. Programul de lucru este 24/7.

 

Distanța parcursă de feribot este de aproximativ 8.4 km și durează în mediu 25 minute.

Staten Island.

Fiind separată de restul orașului prin canalul unde se scurg cele 2 râuri (Hudson și East River), această insulă are o infrastructură mai puțin dezvoltată. Marea parte a populației este amplasată în partea de nord a insulei, restul fiind o zonă mai mult industrială.

Stația St. George a feribotului. La orizont se vede Manhattan-ul (New York City) și New Jersey (partea stângă).

În jurul terminalului totul este pustiu, fără multe semne de viață.

Un lucru important pe Staten Island, neștiut de majoritatea turiștilor, este podul Verrazano–Narrows Bridge care face legătura între Staten Island și Brooklyn. Acest pod se aseamănă foarte mult cu faimosul Golden Gate Bridge (aceeași structură și stil) și puțini știu că atunci când a fost construit (1964) a devenit cel mai lung pod din lume (până în 1981), cu o lungime de 4,176 m (versus 2,737.4 m pentru Golden Gate Bridge). Rămâne a fi o atracție subestimată a New York-ului.

Revenind în Manhattan, am mers spre High Line. Ce e asta și cum a fost… vă spun data viitoare 🙂

 

Please follow and like us:

2 Comments

Leave a Reply

*